Mobiele website of appstore?

Klanten vragen mij regelmatig of ze moeten investeren in een mobiele website, één of meer apps voor een mobiel platform, of een combinatie ervan. Mijn antwoord is vaak afhankelijk van het soort dienst wat verleend wordt.

Een stukje geschiedenis...

Apple introduceerde z'n App store pas een jaar na de introductie van de eerste iPhone. In eerste instantie was de iPhone bedoeld als een apparaat om vooral websites mee te benaderen, en door z'n superieure browser was dit ook voor het eerst goed mogelijk op een mobiel apparaat. Apple's App store ontstond door de wens van gebruikers en ontwikkelaars om applicaties voor de iPhone te kunnen ontwikkelen, maar de oorspronkelijke visie was dat alle applicaties online zouden draaien. De geschiedenis heeft geleerd dat dit een meesterlijke zet was. Ieder zichzelf respecterend merk heeft nu een eigen App store, en Apple verdient bijzonder succesvol met de 30% marge op de verkochte iPhone applicaties.

Met het enorme succes van de markets komt ook een wildgroei aan applicaties. Enerzijds de talloze "fart apps" en "instant rimshot" applicaties, maar voor iedere (semi) populaire website zijn inmiddels ook al vaak meerdere apps beschikbaar. Deze apps voegen vaak echter weinig toe aan de website zelf, het is vaak niet meer dan een veredelde RSS-reader of een standalone browser die specifieke de betreffende website opent. Persoonlijk vind ik het veel praktischer om één browser met bookmarks te gebruiken om dit soort sites te benaderen.

De keuze...

De keuze voor een mobiele app wordt soms gemaakt puur om erbij te horen. Het lijkt alsof je niet meer meetelt als jouw website niet specifieke applicatie heeft voor de iPhone. Of voor de Android, maar dat is vaak nog minder doorgedrongen; iPhone is gewoon nog steeds enorm sexy.

Maar wanneer voegt een mobiele app echt iets toe bovenop een (mobile) online dienst? Dit zijn mijn uitgangspunten:


  • mobiele websites zijn altijd een goeie keuze. Je bereikt met een enkele, relatief goedkope investering meteen alle grote spelers: Apple, Android, RIM, Nokia. Als je dienstverlening vooral uit het leveren van actuele content bestaat, dan is dit altijd een goeie keuze. Wijzigingen zijn sneller door te voeren en je hoeft geen rekening te houden met allerlei variabele kosten en afwijkende procedures voor de verschillende app stores.

  • Als je optimaal wil integreren met de native look and feel / user interface van een toestel, dan zijn de mogelijkheden hiervan beperkter met een mobiele website. De browser zal de verschillende controls (zoals formulieren) wel vergelijkbaar renderen, maar de user experience van een website is altijd anders dan van een native, lokale applicatie. Het is natuurlijk mogelijk om het gedrag en uiterlijk van de site aan te passen aan de browser van de bezoeker, maar dit gaat dan ten koste van multi-platform support en de ontwikkeling van de site wordt een stuk duurder.

  • Als je wil dat jouw content ook offline beschikbaar is, dan heb je al gauw een mobiele app nodig. Offline apps worden vaak onderschat: binnen Europa is het vreselijk duur om in het buitenland mobiel internet te gebruiken, dus je doet er goed aan die functionaliteit helemaal uit te zetten op je mobieltje. Je bent dan aangewezen op wat lokaal op je toestel beschikbaar is. Aan een online woordenboek heb je dan dus ook weinig. Dit werkt alleen met relatief statische content, en dit betekent wel dat je al je content moet bundelen in de applicatie zelf, iets wat je mogelijk niet wil.

  • Als je wil dat je content altijd actueel beschikbaar is op het toestel, dan heb je ook al gauw een eigen applicatie nodig. Dus informatie wordt continu gesynchroniseerd en is beschikbaar om bekeken te worden, ook als er niet altijd een verbinding is. Bovendien kan je notificaties / alerts implementeren. Dit geldt onder andere voor e-mail applicaties en allerlei social media applicaties.

  • Als je wil interfacen met speciale hardware op de telefoon heb je ook vaak een eigen app nodig. Denk aan integratie met de camera, motion sensor, gps, kompas, of gewoon local storage. Deze toegang is vaak niet, of niet eenvoudig binnen de browser beschikbaar.

  • Tot slot kan het natuurlijk zijn dat je een nieuw idee voor een applicatie hebt en hiermee geld wil verdienen in de market. Je moet hiervoor van goede huize komen; er zijn enorm veel successtories maar daar tegenover staat een honderdvoud aan commerciele applicaties die nauwelijks geld opleveren. Maar de markets hebben wel een beter en duidelijker betaalmodel dan je met eem mobiele website zou hebben.


Als je deze opties samenvat in een matrix, dan kom je uit op:






























multi-platformnative UIofflinesemi-offlinehardware toegangverdienmodel
mobiel++---+/-+/-
app-++++++/-

De keuze blijft altijd een keuze die de klant zelf moet maken, op basis van beschikbare resources (tijd en geld) en op basis van de genoemde uitgangspunten.

Overigens zijn er mogelijkheden om multi-platform native applicaties te ontwikkelen. Hierover binnenkort meer!

Last updated 19 april 2013 10:11 | filed under market, iphone, android, opinie, advies | app-store website iphone android market
comments powered by Disqus